Čo im to prinieslo?
Nové skúsenosti, nové prístupy, nové stroje. Vďaka spolupráci v projekte sme prešli na stroje Unimat. Všimol som si, že aj technickí učitelia, ktorí boli spočiatku skeptickí voči týmto strojom (nemôžu rezať hrubšie kusy dreva, atď.), dnes uznávajú výhody strojov Unimat. Osobne som veľmi spokojný. Študenti si na ne rýchlo zvykli, zbavili sa strachu a pracujú samostatne alebo vo dvojiciach, čo nie je možné pri klasických vibračných strojoch, ktoré sú pevne umiestnené na jednom mieste. Mojím cieľom je, aby si študenti pripravili vlastné pracovné priestory a samostatne si zabezpečili stroje.
Naučili sa niečo?
Okrem nových skúseností a výmeny dobrých praktík som získal prehľad o fungovaní iných škôl (najmä účasťou na súťaži v Osijeku). Prechádzam na iný spôsob výroby produktov: menšie, menej zložité produkty, ale s väčším dôrazom na presnosť.
Pomôže im to pri práci s deťmi so špeciálnymi potrebami?
Vidím veľký prínos v spojení tohto projektu s deťmi so špeciálnymi potrebami. V našej škole nemáme deti so špeciálnymi potrebami, ale je veľmi viditeľné, ako sa študenti sústredia na svoju prácu a zabúdajú na okolie. Dokonca aj medzi študentmi bez špeciálnych potrieb je viditeľný pocit pokoja. Sme v kontakte so Základnou školou Kozara, ktorá má program pre deti so špeciálnymi potrebami, a chceme s nimi na tomto projekte spolupracovať, pretože v našich skúsenostiach vidia veľké výhody.
Chceli by ste sa zúčastniť medzinárodnej súťaže?
Veľmi radi by sme pokračovali v projekte. Sme už radi, že sa môžeme zúčastniť národnej súťaže, ale radi by sme sa zúčastnili aj medzinárodnej súťaže.
Počas školského roka sa Základná škola Fram zúčastnila medzinárodného projektu Erasmus+ SVK, „Majstri techniky“.
V škole sme zorganizovali školskú súťaž, ktorej sa zúčastnilo 8 študentov (4 tímy). Do národnej súťaže sa kvalifikovali 2 tímy zo 6. ročníka. Získali sme 2. a 3. miesto.
Mentori, súťažiaci a všetci zúčastnení študenti sa zhodujú, že nie je dostatok súťaží, kde by si študenti mohli precvičiť svoje manuálne zručnosti. Projekt nám umožnil šíriť popularizáciu techniky v škole, keďže všetci študenti školy mohli sledovať súťaž.
Získali sme nové nástroje a stroje na pílenie a brúsenie, ktoré sú priateľské k deťom a predovšetkým bezpečné na použitie. Projekt zvýšil záujem študentov o tvorbu a zvýšil sa zápis na voliteľné kurzy zamerané na spracovanie materiálov.
Veľa sme sa z projektu naučili. Najviac získali súťažiaci, ktorí všetci prejavili túžbu tvoriť a vyrábať rôzne výrobky z dreva. Pravidelne sa zúčastňovali skúšok a tvorili s plným nasadením.
Naučili sa spolupracovať, keďže úloha si vyžadovala tím dvoch študentov. Presné pílenie, správne brúsenie a správne použitie lepidla na spoje sa rýchlo stali normou a v určitom zmysle sa vyvinula zdravá rivalita.
Nakoniec boli všetci schopní realisticky zhodnotiť svoj výrobok.
Keďže nástroje a stroje sú ľahko a bezpečne použiteľné, ako učiteľ technológie na našej škole verím, že tento typ aktivity by mal byť zahrnutý aj medzi mladších študentov. Som tiež presvedčený, že takéto aktivity motivujú a upokojujú deti. Tento typ aktivity je vhodný aj pre ťažšie deti a deti so špeciálnymi potrebami.
Keďže vieme menej o tom, ako sú vybavené iné krajiny a ako zahraničné školy pracujú so študentmi v oblasti inžinierstva, technológie a rozvoja manuálnych zručností, radi by sme sa zúčastnili medzinárodnej súťaže.
Projekt poskytol učiteľovi podrobný prehľad o postupnej práci so strojmi UNIMAT. Naučil sa príklady dobrej praxe a zaviedol ich do svojich hodín.
Zobrazená práca je veľmi vhodná na prácu so študentmi so špeciálnymi potrebami. Študenti prijali prácu veľmi dobre, zlepšili svoje manuálne zručnosti, zvykli si na prácu so strojmi a vytvorili krásne produkty.
Zúčastnili sme sa súťaže so študentmi, z čoho boli študenti veľmi nadšení. Videli, že sa môžu porovnávať so svojimi rovesníkmi a zo súťaže odišli spokojní.
Radi sa zúčastníme ďalších súťaží.
Čo im to prinieslo?
Myslím, že im to prinieslo dobré skúsenosti do budúcnosti.
Naučili sa niečo?
Určite sa naučili trpezlivosti, presnosti a samozrejme spolupráci vo dvojiciach.
Pomôže im to pri práci s deťmi so špeciálnymi potrebami?
Toto je pravdepodobne myslené pre mentorov... S najväčšou pravdepodobnosťou takáto skúsenosť môže trochu pomôcť pri práci s deťmi so špeciálnymi potrebami, keďže účastníkmi súťaže boli aj žiaci so špeciálnymi potrebami a všetci účastníci mali rovnaké podmienky a zapájali sa rovnako.
Chceli by ste sa zúčastniť medzinárodnej súťaže?
Áno, účasť na medzinárodnej súťaži je vítaná.
Hodnotenie projektu je nasledovné:
Pokiaľ ide o projekt, ktorého časť sa uskutočnila vo Vitanje (v Ksevto), verím, že bol zorganizovaný vynikajúcim spôsobom. Najmä na úrovni prípravy na súťaž alebo realizácie, samotnej realizácie a nakoniec s výsledkami, hodnoteniami. Vlastne na každej možnej úrovni. Ak by som mal porovnať súťažnú časť so súťažou v Osijeku, myslím, že bola na rovnako vysokej úrovni ako v Osijeku, keďže súťažná časť prebehla veľmi podobne, ale s menším počtom súťažiacich (alebo menším počtom). Pokiaľ ide o technickú a organizačnú realizáciu, verím, že v Slovinsku to bolo na vyššej úrovni.
Môj príspevok k súťaži vo Vitanje spočíval v zostavení zoznamu všetkých súťažiacich a ich mentorov, teda vo vytvorení zápisnice zo súťaže a na konci v zápise poradia jednotlivých súťažiacich a pomoci pri odovzdávaní cien súťažiacim.
Naučil som sa, že vedenie technickej súťaže je veľmi náročný proces, ktorý nebol v mojich rukách, ale všetka česť organizátorom, pretože viem, že za tým stojí veľa práce, koordinácie atď.
Verím, že súťažiaci boli tiež ohromení realizáciou a záverečnou časťou súťaže a boli by ochotní zúčastniť sa podobných projektov.
Do projektu som zapojil väčšinu žiakov na 2. stupni, keďže sa konalo školské kolo, kde som vybral dvoch najlepších.
Stali sa nimi žiačky 8. ročníka.
Z víťazstva v celoštátnom kole sa tešili, či už samotné žiačky, celá škola, rodičia, ale aj obyvatelia mesta.
Myslím si, že som dodal viac sebavedomia žiačkam. Technické súťaže nemusia vyhrávať len chlapci. Motivoval som ostatných a už sa tešia na ďalšie kolo.
V dnešnej dobe, keď sú technológie čoraz viac prepojené s každodenným životom, je nevyhnutné, aby deti už od útleho veku získavali skúsenosti s modernými nástrojmi a technológiami. Vďaka kombinácii inovatívnych strojov a projektu Erasmus+ sa na základných školách podarilo vytvoriť projekt, ktorý nielen zvyšuje technické zručnosti detí, ale má aj výrazný vplyv na miestnej a regionálnej úrovni.
Vplyv projektu na miestnej a regionálnej úrovni
Projekt mal pozitívny ohlas nielen na úrovni jednotlivých škôl, ale aj v rámci celých komunít a regiónov. V obciach a mestách, kde sa projekt realizoval, sa ukázalo, že deti získavajú nové zručnosti, ktoré sú neoceniteľné pre ich budúcnosť. Miestne komunity ocenili možnosť rozšíriť vzdelávacie možnosti pre deti a pomohli propagovať projekt aj na regionálnej úrovni.
Reakcie z miestnych samospráv a školských orgánov boli mimoriadne pozitívne. Starostovia a regionálni zástupcovia vyzdvihovali prínos projektu nielen pre technické vzdelávanie, ale aj pre celkový rozvoj detí. V niektorých regiónoch sa dokonca uvažuje o rozšírení projektu na ďalšie školy, čím by sa zvýšil dosah tohto úspešného programu.
Šírenie výsledkov projektu
Aby sa výsledky projektu dostali k širšej verejnosti, využili sme viaceré komunikačné kanály. Informácie o projekte, vrátane fotodokumentácie a videí, sme zdieľali na našich oficiálnych stránkach a sociálnych sieťach.
Na našom webe sme vytvorili sekciu venovanú tomuto projektu, kde pravidelne aktualizujeme informácie o priebehu a výsledkoch jednotlivých aktivít.
Na našej facebookovej stránke sme zdieľali príspevky a fotografie z workshopov a ukážok, ktoré ukazovali, ako deti pracujú.
Na Instagrame sme pridávali vizuálne pútavé príspevky a príbehy zo školských dielní, aby sme zapojili širšie publikum, najmä mladých ľudí a rodičov.
Zapojenie detí z cieľovej skupiny
Jedným z kľúčových cieľov projektu bolo zabezpečiť, aby sa do neformálneho vzdelávania zapojili aj deti z rôznych cieľových skupín, vrátane detí so špeciálnymi potrebami, dievčat a utečencov. Sme hrdí na to, že sa nám podarilo vytvoriť inkluzívne prostredie, kde každé dieťa malo príležitosť rozvíjať svoje zručnosti.
Deti so špeciálnymi potrebami dostali možnosť pracovať v malých skupinách s individuálnou podporou, čo im umožnilo postupovať podľa vlastného tempa. Dievčatá boli aktívne povzbudzované, aby sa zapojili do technických projektov, čo im pomohlo zvýšiť sebavedomie a záujem o technické odbory. Utečenci, ktorí sa zúčastnili na projekte, získali nielen technické zručnosti, ale aj lepšie jazykové a sociálne kompetencie, čo im pomohlo lepšie sa integrovať do miestnych komunít.
Celkový prínos projektu sa prejavil v zlepšení základných zručností všetkých zapojených detí, čo potvrdzuje spätná väzba od učiteľov a rodičov. Tento projekt tak nielen prispieva k technickému vzdelávaniu, ale aj k rozvoju širokého spektra zručností, ktoré sú nevyhnutné pre úspešnú budúcnosť detí.
Projekt „Majstri techniky“ z programu Erasmus+ predstavuje úspešný model, ktorý by mohol byť inšpiráciou pre ďalšie vzdelávacie programy na miestnej aj regionálnej úrovni.
Projekt som spomenul na porade v zborovni pred kolegami. Spätná väzba od nich bola pozitívna.
Zapojím žiakov v tomto školskom roku s cieľom zvýšenia praktických zručností žiakov na vyučovacích hodinách techniky. Cieľová skupina budú všetci žiaci 2. stupňa ZŠ. (chlapci, dievčatá, žiaci s marginalizovaných skupín a žiaci so ŠVVP.
Projekt „Majstri techniky – manuálne zručnosti sú na nezaplatenie“, do ktorého sme boli ako škola zapojení, sme absolvovali s nadšením, ktoré nám odovzdali realizátori projektu z agentúry SEA, ktorá sa zapojila do programu Erasmus+ a spolurealizátori zo Slovinska a Chorvátska.
Od prvého stretnutia v Modre, na ktorom sa zúčastnil aj majiteľ firmy vyrábajúcej malé obrábacie stroje som vedel, že zapojenie sa do projektu bol správny krok, čo našu školu posunie vpred.
Už na prvom stretnutí sme mali možnosť pracovať na lupienkovej píle a presvedčiť sa o bezpečnosti strojov určených pre deti.
Prostredníctvom webinárov sme sa učili ako narábať so strojmi a stavebnicami, navrhovať a kresliť šablóny na vyrezávanie na lupienkových pílach. Dozvedeli sme sa nielen ako pracovať s programom, ale aj ako sa dá získať prostredníctvom formulára priamo na stránke programu pre školy zadarmo.
Absolvovali sme aj školenie na tému údržby a servisu spomínaných strojov. Veľkou výhodou boli aj záznamy z webinárov na pripomenutie a precvičenie jednotlivých aktivít.
Po absolvovaní návštevy krajskej súťaže v Chorvátsku, sme boli nadšení zo zážitkov skvelo zorganizovanej prebiehajúcej súťaže a plní elánu pripravovať našich žiakov na našu národnú súťaž. Chorvátski hostitelia, veľmi príjemní ľudia nám všetko potrebné vysvetlili a ochotne odpovedali na naše doplňujúce otázky.
So žiakmi sme pravidelne v škole na technike pracovali so strojmi a za dodržiavania základných bezpečnostných zásad sme realizovali aj údržbu jednotlivých strojov, čo deti veľmi zaujalo. Odmenou nám bolo umiestnenie sa na 3. mieste národnej súťaže „Majstri techniky“.
Národná súťaž „Majstri techniky“ bola zorganizovaná na vysokej úrovni s hodnotnými oceneniami pre najlepších a bohatým sprievodným programom. Účasť majiteľa firmy na výrobu malých obrábacích strojov na súťaži bolo veľkým zážitkom pre deti aj učiteľov. Na práci žiakov bolo vidno, že počas roka na vyučovaní trénovali a samotné hodnotenie jednotlivých výrobkov a určovanie víťazov bolo náročné. Hodnotiteľmi boli organizátori projektu z agentúry SEA, spoluorganizátori z Chorvátska a Slovinska a samotný majiteľ firmy TheCoolTool.
Hoci osobné stretnutia a aj webináre s partnermi projektu prebiehali v anglickom jazyku, vďaka členom organizačného tímu a ich prekladom bolo všetko dobre vysvetlené.
Na záver by som celý projekt zhodnotil ako veľmi dobrý, vydarený a úspešný. Zo stretnutí s ľuďmi zapálenými pre vec a s ochotou pomôcť si odnášame my aj naši žiaci pekné zážitky a chuť pokračovať ďalej.
Projekt „Majstri techniky“ mal pozitívny vplyv na žiakov a rómsku komunitu, najmä vďaka účasti člena marginalizovanej komunity na súťaži. Účasť rómskeho žiaka v súťaži viedlo k zvýšeniu jeho sebavedomia. Uvedomenie si vlastných schopností a ich uznanie, ktoré bolo ocenené pre zúčastnenú dvojicu i na záverečnom vyhodnotení školského roka v obci pred žiakmi školy, rodičmi a zástupcami OÚ môžu motivovať ostatných členov komunity, aby sa tiež snažili dosiahnuť svoje ciele a zlepšovali svoje vzdelanie a zručnosti.
Úspech v technickej oblasti motivoval ostatných k tomu, aby sa aktívne zapájali do technických aktivít. Zvýšil sa záujem žiakov o krúžok s technickým zameraním zo strany chlapcov i dievčat.
Spätná väzba bola hlavne od žiakov. Viacej detí by sa chcelo zúčastniť národnej súťaži na Slovensku. Práca so stavebnicami ich veľmi bavila.
Výsledky projektu som šíril cez webovú stránku našej školy a napíšem článok v najbližšom spravodaji v obci.
Zapojil som žiakov z cieľovej skupiny – dievčatá a žiakov so špec. potrebami pri vzdelávaní v škole. Úroveň svojich zručnosti si určite zvýšili, hlavne manuálnych. Dievčatá väčšinou dosahovali lepšie výsledky, ich práca bola precíznejšia a bol aj väčší záujem z ich strany.
S cieľom projektu som oboznámila vedenie školy, ďalších vyučujúcich, ktorí prejavili živý záujem o činnosti, ktoré žiaci vykonávali. Osobné skúsenosti s prácou, opravou a údržbou strojov, prípravou materiálu, technickým kreslením prostredníctvom programu som odovzdala kolegyni, ktorá vyučuje predmet technická výchova. Reakcie na projekt boli v každom prípade pozitívne, bolo zdôrazňované praktické nadobúdanie zručností, manuálne ovládanie, údržba strojov žiakmi, a bezpečnosť pri práci.
Výsledky projektu sme šírili prostredníctvom stránky našej školy Važecká 11 v Prešove a prostredníctvom FB stránky školy.
Do projektu sme zapojili žiakovi 7.,8.,9. ročníka, chlapcov aj dievčatá, ukrajinských žiakov, žiakov so ŠVVP, a jedného žiaka s mentálnym postihom.
Čo sa týka zapojenia cieľovej skupiny, tak áno zapojili sme hlavne deti so špeciálnymi potrebami, ale samozrejme aj ostatných žiakov v rámci hodín Techniky, kde si žiaci obľúbili pracu na strojoch Unimat a samozrejme častejšou prácou na týchto strojoch, získali väčšiu prax a tým pádom sa zdokonalili vo svojich zručnostiach
Projekt mal ohlas v škole a v obci. Dievčatám bola udelená pochvala a pán starosta ich odmenil nákupnou poukážkou v hodnote 30,- eur. Spätná väzba bola od vedenia školy aspoň v tom, že došlo na hodine techniky na rozdelenie najväčšej triedy na dve polovice a tak to zapracovali do nového rozvrhu.
Ja nepoužívam žiadne sociálne siete, fotografie zo súťaže boli len zverejnené na stránke školy ZŠ Svätý Kríž
Deti z cieľovej skupiny - u nás len dievčatá a žiaci so špeciálnymi potrebami boli v rámci vyučovania všetci zapojení a už mám viacero žiakov prihlásených do ďalšieho ročníka súťaže, budem musieť vyberať. Myslím, že väčšine to pomohlo a aj v budúcnosti pomôže zvýšiť úroveň základných zručností.
Projekt mal veľmi pozitívne ohlasy nielen medzi deťmi na škole ale aj u ich rodičov a obyvateľov mesta. Boli nadšení, že sa u detí na základnej škole vraciame k nadobúdaniu praktických zručností pri práci s drevom a hlavne bezpečnými strojmi. Rodičia predškolákov na dni otvorených dverí boli taktiež nadšení, keď videli, že sa dá s týmto šikovným strojom pracovať aj na pôde školy.
O projekte pani riaditeľka pravidelne informovala na webovej stránke školy ako aj v miestnych ,,Kremnických novinách“. Staršie deti veľmi baví práca na stroji a potom následné skladanie jednotlivých modelov. Tie mladšie deti majú radšej dopredu vypílené obrázky zvierat, dopravných prostriedkov..., ktoré si sami ošmirgľujú a potom vyfarbia fixkami.
Do vzdelávania v rámci projektu sa mi podarilo zapojiť deti so špeciálnymi potrebami, downovým syndrómom, ukrajinské dievčatá aj rómske deti. Tieto deti podľa mňa, pocítili pocit úspechu pred ostatnými spolužiakmi, keďže v bežných vyučovacích predmetoch nezažívajú tak často pocit úspechu. Zvýšila sa ich úroveň základných zručností a zároveň cvičila aj jemná motorika rúk.
Meno učiteľa | |
---|---|
Kamil, Základná škola Veľký Šariš | Zobraziť vyjadrenie |
Marek, Základná škola Sídlisko II, Vranov nad Topľou | Zobraziť vyjadrenie |
Matúš, Základná škola Čaňa | Zobraziť vyjadrenie |
Vladimír, Základná škola Predmier | Zobraziť vyjadrenie |
Jarmila, Základná škola Divín | Zobraziť vyjadrenie |
Dušan, Základná škola Skalité | Zobraziť vyjadrenie |
Mária, Základná škola Važecká, Prešov | Zobraziť vyjadrenie |
Ondrej, Základná škola Nová Baňa | Zobraziť vyjadrenie |
Ľuboš, Základná škola Svätý Kríž | Zobraziť vyjadrenie |
Anna, Základná škola P. Križku, Kremnica | Zobraziť vyjadrenie |
Borut Fiorelli, Základná škola Dornberk | Zobraziť vyjadrenie |
Oskar Krevh, učiteľ techniky na Základnej škole Fram | Zobraziť vyjadrenie |
Dominik Trstenjak, Základná škola Pod goro & Základná škola V parku | Zobraziť vyjadrenie |
Mateja Jamnikar, Základná škola Vitanje | Zobraziť vyjadrenie |
Škola | Názov | |
---|---|---|
Základná škola Veľký Šariš | Vyhrali sme 1. miesto! | Otvoriť |
Základná škola Sídlisko II, Vranov nad Topľou | „Majstri techniky“ | Otvoriť |
Majsterky techniky sú z Dvojky | Otvoriť | |
Základná škola Divín | „Majstri techniky“ | Otvoriť |
Zúčastnili sme sa na národnej súťaži „Majstri techniky“ | Otvoriť | |
Základná škola Skalité | Projekt Erasmus+ „Majstri techniky“ | Otvoriť |
Základná škola Važecká, Prešov | ERASMUS+ „Majstri techniky“ | Otvoriť |
Schopnosť pracovať rukami, opravovať, vytvárať, inovovať je nenahraditeľná | Otvoriť | |
Účasť na národnej súťaži v chorvátskom Osijeku | Otvoriť | |
Národná súťaž v Lipovciach, Slovensko | Otvoriť | |
Základná škola Nová Baňa | Projekt „Majstri techniky“ | Otvoriť |
Základná škola Svätý Kríž | Erasmus+ „Majstri techniky“ | Otvoriť |
Základná škola P. Križku, Kremnica | Príprava na súťaž | Otvoriť |
„Majstri techniky“ - Osijek, Chorvátsko | Otvoriť | |
„Majstri techniky“ - súťaž v Lipovciach, Slovensko | Otvoriť |